Neem contact op

Voor professionals

Op deze pagina vind je meer informatie over Taal in Zicht. Je vindt hier informatie over de afgelopen en komende meetmomenten. Ben je benieuwd naar onze resultaten? Neem een kijkje in onze kennisbank.

Wat is Taal in Zicht?

In Taal in Zicht volgen we 600 kinderen met (een vermoeden van) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) die op een behandelgroep voor kinderen met een communicatieve beperking hebben gezeten. We willen weten waarom het ene kind met TOS zich makkelijker ontwikkelt dan het andere. 

We volgen naast de talige ontwikkeling, ook de schoolse, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Bovendien kijken we naar de kwaliteit van leven op meerdere momenten in de ontwikkeling. Zo kunnen we beschermende en belemmerende factoren in de ontwikkeling ontdekken.

Niet alle kinderen die meedoen aan Taal in Zicht houden de diagnose TOS. Toch willen we deze kinderen graag blijven volgen, zodat we hun ontwikkeling kunnen vergelijken met die van kinderen met TOS. 

Meetmomenten

Hoe verzamelen we de informatie?

We verzamelen op zeven meetmomenten informatie via de ouders en het kind zelf, maar we vragen ook informatie op via professionals. Dit gebeurt vaak met vragenlijsten en taaltesten.

Aan de leerkracht of intern begeleider vragen we CITO-scores van taal, lezen en rekenen.

Sommige kinderen die meedoen aan Taal in Zicht krijgen logopedie. Dat kan zowel binnen als buiten school zijn. Heeft een kind logopedie, dan vragen we aan de logopedist recente taaltestscores.  Zo voorkomen we een test-hertest effect en extra belasting van het kind. Indien gewenst delen wij onze resultaten ook met de logopedist.

Tijdlijn

We verzamelen op zeven meetmomenten informatie over de ontwikkeling van het kind, verdeeld over twintig jaar.  Hieronder vind je welke informatie we precies verzamelen. Klik op de pijltjes voor details per meetmoment.

0

Vertrek behandelgroep

1

Groep 1

2

Groep 3

3

Groep 5

4

Middelbare school

5

Vervolgonderwijs

6

Werk

Vertrek behandelgroep

Kind

Wat
Kind- en omgevingsfactoren
Taal
Hoe
Non-verbaal IQ (SON 7/8)
Geslacht
Receptieve woordenschat (Peabody Picture Vocabulary Test)
Taalbegrip, zinsbegrip, woordbegrip, woordproductie (Schlichting)

Behandelaar

Wat
Kind- en omgevingsfactoren
Hoe
Inschatting schooltype
Groep 1

Ouder

Wat
Kind- en omgevingsfactoren
Taal
Sociaal-emotioneel functioneren
Kwaliteit van Leven
Hoe
Onderwijstype en wel/geen logopedie
Sociaal-economische status
Meertaligheid
Gezondheid in de familie
Communicatieve participatie
Verstaanbaarheid (ICS)
Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)
KINDL-R
Groep 3

Ouder

Wat
Kind- en omgevingsfactoren
Taal
Sociaal-emotioneel functioneren
Hoe
Type onderwijs en wel/geen logopedie
Andere diagnoses
Verstaanbaarheid (ICS)
Communicatieve participatie
Sociaal-emotionele Vragenlijst (SEV)

Leerkracht

Wat
Schoolse vaardigheden
Hoe
CITO scores
Groep 5

Ouder

Wat
Kind- en omgevingsfactoren
Taal
Kwaliteit van leven
Executief functioneren
Hoe
Type onderwijs en wel/geen logopedie
Vaststelling TOS diagnose: waar, wanneer en door wie?
Overige diagnoses kind
Meertaligheid
Verstaanbaarheid (ICS)
Communicatieve participatie
Pragmatiek (CCC-2 Coherentieschaal)
KINDL-R
BRIEF-2

Kind

Wat
Taal
Kwaliteit van Leven
Schoolse vaardigheden
Hoe
Tests voor receptieve taal en grammatica (CELF subtests Linguïstische Concepten, Woordstructuur, Zinnen Herhalen, Zinnen Formuleren)
KID-KINDL
Rekenvaardigheden (TTR)
Leessnelheid woorden (EMT)
Leessnelheid non-woorden (Klepel)

Leerkracht

Wat
Schoolse vaardigheden
Hoe
CITO-scores
Middelbare school

Ouder

Wat
Kind- en omgevingsfactoren
Taal
Kwaliteit van leven
Executief functioneren
Hoe
Schoolplaatsing en ondersteuning
Logopediebehandeling
TOS diagnose (waar, waarom, door wie?)
Andere diagnoses
Meertaligheid
Verstaanbaarheid (ICS)
Communicatieve participatie
Pragmatiek (CCC-2 Coherentieschaal)
KINDL-R
BRIEF-2

Kind

Wat
Taal
Kwaliteit van leven
Schoolse vaardigheden
Hoe
Tests voor receptieve taal en grammatica (CELF subtests Linguïstische Concepten, Woordstructuur, Zinnen Herhalen, Zinnen Formuleren)
KID-KINDL
Rekenvaardigheden (TTR)
Leessnelheid woorden (EMT)
Leessnelheid non-woorden (Klepel)

Leerkracht

Wat
Schoolse vaardigheden
Hoe
CITO-scores
Vervolgonderwijs

Nog niet bekend

Wat
Taal, cognitie, sociaal-emotionele ontwikkeling, schoolse ontwikkeling, kwaliteit van leven
Hoe
Nog niet bekend
Werk

Nog niet bekend

Wat
Taal, cognitie, sociaal-emotionele ontwikkeling, schoolse ontwikkeling, kwaliteit van leven
Hoe
Nog niet bekend

Met een brede blik kunnen we beter factoren ontdekken die belangrijk zijn in de ontwikkeling van kinderen met TOS. Daarom kijken we bij Taal in Zicht naar verschillende aspecten in de ontwikkeling.

Lonneke Janssen
Onderzoeker

Vragen?

Ben je behandelaar of leerkracht van een deelnemer van Taal in Zicht en heb je vragen over ons onderzoek? Neem dan contact op!

Verder lezen?

Over Taal in Zicht

Lees hier meer over de geschiedenis van Taal in Zicht en over Deelkracht.

Over Taal in Zicht

Kennisbank

Lees hier meer over onze onderzoeksresultaten en hoe we deze hebben verspreid.

Kennisbank